Det är sensommar 1970. Augusti. S:t Eriks gosskör är på resa i Norge. Efter
ett besök i Slidre går bilarna mot Geiranger, en av världens vackraste platser.
Ständigt i täten för den lilla karavanen ligger en gulvit Renault Dauphine som
rattas av Magnus Brandbergs mamma. Gossarna är fascinerade och lätt
skräckslagna inför hennes sätt att köra och hur fort hon kör. Bland andra medföljande vuxna finns Alf Thoberg,
pappa till korgossen Pelle, vars syster
Madelene även medföljer.
Pojken är 11, snart 12. Det är tredje sommaren han är ute
och reser med kören. Hela tiden har det funnits rykten om något som han inte riktigt
förstår. Att man inte ska följa med någon som erbjuder godis, det har han hört
hemma. Men varför och vad som då kan hända, det har varit outtalat. Ryktena om kantorn känns obehagliga men är också
svåra att förstå. För pojken är sex ännu något mystiskt och hotfullt, något som
vuxna håller på med.
Hemma på gården i förorten skryter några av pojkens lekkamrater
med att de sett kondomer i sina större syskons lådor eller fickor. Det är
spännande på något sätt men han vet inte varför. Och det talas om Nils Adamsson-butiken. Vågar
man närma sig den? Andra kan tro att man har ett ärende. På kvällskvisten
smyger han upp till centrum, rör sig i cirklar och kommer småningom så nära att
han kan smygtitta. Det sitter en automat utanför. Här kan man köpa
förpackningar om tre med påskrifter som Durex och Gossamer. Men vad är det till
för?
Pojken har gått ut femman och lever i en barndomsvärld.
Mycket av det som är vuxenvärlden har han ännu inte mött, hört talas om eller
förstått. Vuxna litar man på och vänder sig till för hjälp. Cynism, egoism och
lustans konsekvenser är honom än så länge helt främmande. Händelsen i Johannes
kyrka förra sommaren har förbleknat och trängts undan; vem skulle han ha talat
med om vad han sett? Året var 1969!
Först i årskurs sex i Jakobs skola ska han få de mest
grundläggande kunskaperna om sexualitet.
Magister Thorsten Carlsson håller sexualundervisning med hjälp av episkop.
Han visar bilder ur en bok på de manliga och kvinnliga könsorganen och berättar
om upphetsning, samlag och befruktning inför en förstummad klass med 22 grabbar
och fyra tjejer. Först här förstår pojken vad kondomer är till för. Men då har
han redan förlorat sin oskuld till en äldre man, låst in händelsen i ett mörkt
rum och förträngt att det finns ett lås och en nyckel.
I dödsskuggans sal
Geiranger är en liten by längst in i den 15 kilometer långa Geirangerfjorden,
flankerad av branta fjäll med toppar på upp till 1 600 meters höjd. Den lilla
bilkaravanen med svenska korgossar tar sig långsamt ner för fjället längs en
slingrande väg. I fjorden ligger kryssningsfartyg ankrade. Bilarna stannar och
parkerar utanför en skola. Byggnaden har bottenvåning i sten och övervåningar i
vitmålad träpanel. Bagaget lastas ur. Marken fylls av sovsäckar,
gummimadrasser, små resväskor i vinröd och blå papp med rem runt och rutiga
bagar. Gossarna har sina instamatickameror i ett snöre om handleden eller i en rem
över axeln.
Skolans gymnastiksal ska användas som sovsal. Lukten av
gummi från madrasser och pumpar blandas med ljudet av fötter som trampar på den
räfflade gummihalvbollen och luften som pyser när slangen dras ut och den
gulvita plastproppen ännu inte kommit på plats i madrassen. Sovsäckar rullas
ut. Pojken öppnar stolt dragkedjan till sitt gröna sovsäcksfodral. I hoprullat
skick är det den minsta sovsäcken. Han har fått en dunsovsäck av märket
Caravan, liten och lätt. Gummimadrassen är röd på ena sidan och blå på den
andra. Han placerar madrassen på en plats mitt i salen. Kantorn placerar sin
resesäng borta vid väggen, ganska nära Stig.
Det har blivit kväll i Geiranger. Lugnet sprider sig i
gymnastiksalen. På det gröna golvet ligger gummimadrasserna ganska glest och
till synes slumpmässigt utplacerade. Varje gosse har sin packning intill
madrassen; väskan, kameran, någon bok, den svarta körpärmen med S:t Eriks
gosskör i guldtryck på framsidan. En del har kudde med sig, men pojken och
flera andra stoppar in sina kläder i sovsäcksfodralet och använder det som
kudde. Någon studsar en pingisboll och det hörs enstaka ord och något litet
skratt. Men uppmaningen är att sova och kantorn har dragit ned sin bindel över
ögonen som signal. Det är i början av augusti och sommarljuset som letar sig in
genom de små, högt sittande rektangulära fönstren gör att salen ändå är
relativt ljus.
Pojken har svårt att sova. Det är mycket att smälta och
tänka på. Kryssningsfartygen och tanterna med blått hår och de bullriga
bräkande gubbarna med rutiga shorts och stora kameror på magen. De höga fjällen
som stupar ned i fjorden. Långsamt glider pojken in i halvdvala och låter
tankarna och fantasin ta sina vägar. Här kommer bilder av fiske och bad i kalla
tjärnar och av Ronnie Hellström och hur det kunde ha gått om han inte tappat in
bollen i VM-matchen mot Italien. Pojken tänker på magister Thorsten i Jakobs
skola och hans både gammelmodiga och ultramoderna undervisningsmetoder där
pekpinneaga blandas med långtgående elevdemokrati. Och de nya klasskompisarna som
bor i stora innerstadsvåningar med föräldrar som är arkitekter, advokater,
konstnärer och filmregissörer. Nu ser
han fyllgubbarna utanför Lewi Petrus-stiftelsens lokaler på Regeringsgatan,
tanterna i den smutsiga fruktaffären där intill och polisstationen tvärs över i
hörnet av Brunnsgatan och Regeringsgatan. Nu är han hemma hos Stefan som bor
med sin mamma på David Bagares gata 10, i en våning som upptar hela högsta
våningsplanet och där trapphallen är fylld med stuckatur och statyer. Han känner doften från grillrestaurangen Tam
Tam på Birger Jarlsgatan, där man kan få en halv portion korv och pommes frites
för 2,25 och tänker på de gula rockslagsknapparna med texten "Jag säger
nej till mode, midi, maxi" som de hämtat på Dagens Nyheters depeschkontor
längst ned på Lästmakargatan, vägg i vägg med restaurang Brända Tomten.
Mörkret och tystnaden lägger sig långsamt över salen, någon
vänder sig på gummimadrassen, någon mumlar lätt i sömnen, någon gnyr. Pojken
väntar på att kantorns grymtande snark ska komma igång. Nu rör sig något
hasande över golvet. Tyg mot gymnastikgolv. Är det bus på gång? Nej, det har
varit en lång dag och alla är trötta. Det måste vara något annat. Pojken vänder
sig från ryggläge och lägger sig på högra sidan, slår upp ögonen som långsamt
vänjer sig vid halvmörkret och ser en skuggfigur som drar sig fram till och
blir sittande intill Stigs madrass. Han trodde att han drömt i natt, men nu är
det samma bild, samma skugga igen. Och samma rörelser och samma ljud. Pojken är
ensam i en roddbåt på ett stormigt, svart hav. En svart klump växer i magen.
Hear my prayer
En pojkröst ropar i sömnen. En liten kropp vänder sig bort
men vänds tillbaka. ”Mamma” och ett obehagligt vuxenljud, korta snabba rörelser
i mörkret. ”Mamma, jag vill sova. Sluta! Mammaaa!” En oro sprider sig i salen,
pojkar vänder sig på sina gummimadrasser. Någon lyfter huvudet, säger ”va”.
Pojken ser hur skuggan vid Stigs madrass lägger sig ner på golvet. ”Sov nu
pojkar” säger den vuxne med halvhög, låtsat sömnig röst. Vad ska hända nu då? Minuterna går och det
blir lugnt igen. Stormen lägger sig och pojken kan andas. Hände det något?
Drömde jag? Pojken slår ifrån sig rädslan. Inget händer mig. Det är som när man
talar om döden. Den finns, men den går inte att ta på och inte att förstå. Det
händer inte mig, inte nu, ännu.
Men på nytt hör han hasandet mot golvet och båten börjar
gunga. En tung andhämtning, en vuxen som flåsar. En doft av gammal och ny svett
och smutsig pyjamas kommer närmre och närmre. Luften blir svår att andas, det
trycker i bröstet. Låtsas sova och stänga ute faran. Gny lite, vända på sig.
Pojken öppnar ögonen en aning i mörkret och ser den mörka klumpen röra sig långsamt
över golvet. Är det jag nu? Nej, det här händer inte. "Gud som haver barnen
kär, se till mig som liten är". Bort. Mamma kommer snart och väcker nu och
skyndar på oss till badbussen. Den ljusblå pyjamasen klibbar mot kroppen och
han slår med armarna i fortsatt låtsassömn. Den tunga doften blir starkare och
starkare. Han ser hur kantorn drar sig fram över golvet med vänster hand
samtidigt som höger hand rör sig i pyjamasbyxan. Det suckar, det flämtar, det
hasar och det gnys.
Pojken kniper igen ögonen. Hårt. Doften och flåset svävar
tungt. Men hasandet har upphört. Det
sura i luften får honom att hålla andan. Flåset gör honom stel som en pinne.
”Han vet att jag inte sover”, tänker pojken, men fortsätter att låtsas. Ska jag dö nu? Pojken blundar hårdare och
tänker att det händer inte mig, snart är det över. Det stora svarta sitter
intill luftmadrassen. Sidodragkedjan på sovsäcken, att han drog ned den,
skyddsbarriären. Ett stadigt flås nu och något som prasslar, en hand vid
sovsäcken som tar sig in och rör sig över det glatta pyjamastyget. Upp över
bröstet och når hakan. En svettig och surluktande hand som fortsätter upp över
kinden och klappar den vita pojkkalufsen. Och hela tiden flåsandet och
grymtandet, och den kväljande doften. Och handen som luktar som när man inte
tvättat sig därnere på en vecka.
Pojken kan andas nu. Handen har tagits bort från ansiktet.
Lukten av smutsigt kön är inte lika påtaglig. ”Är det slut nu, får jag komma
hem nu, får jag sova?”, önskar pojken. Men flåsandet fortsätter. Lite snabbare
nu. Då är det väl över alldeles strax. Så känner han den fuktiga handen i
byxlinningen. Resårbandet lyfts och hålls uppe med handloven medan fingrarna
rör sig nedåt. I kantorns pyjamasbyxor pekar och stretar det. En hand rör sig
fram och tillbaka, tar paus och det stretar. Handen rör sig mot pojken
underliv, smeker över högra låret och tiden står still, kroppen ligger still,
stel. Flåsandet blandas med gutturala läten som får pojken att tänka på grisar.
Högerhanden tar paus i kantorns byxa. Vänsterhanden greppar om den lilla
pungen. Grisen grymtar och pojken skäms när hans penis styvnar. Grisen greppar
om den lilla pinnen och höger hand börjar röra sig snabbt i kantorns byxa.
”Mamma, pappa” gråter pojken ljudöst utan tårar.
Handen rycker och drar i pinnen, snabbare och snabbare rör
sig händerna i de båda byxorna. Snabbare och snabbare flåsar och grymtar den
formlösa skuggan. Starkare och starkare växer sig de ljudlösa skrien i pojkens
huvud. "Mamma, nej, Pappa!" Kantorn grufsar och grufsar, stönar och
börjar pipa och vina. De gutturala ljuden övergår i ett utdraget och sordinerat
ylande och pojken känner hur takten mattas av. Men handen håller kvar sitt
grepp. Pojken stirrar rakt in i en randig pyjamasgren där en blöt fläck växer
sig större och större. I långa sugande rörelser, rör sig grenen fram och
tillbaka och en sötaktig doft letar sig in i pojkens näsa. Han känner en
kräkreflex men håller tillbaka. Han öppnar sina ögon, lyfter blicken och ser in
i ett vattnigt ögonpar i ett slappt, svettigt tryne.
Kantorn klämmer till hårt om pojkens penis samtidigt som
hans blick förändras. Han ser att pojken ser.
En iskall vind drar runt pojken när han ser in i vargens ögon. Handen
klämmer hårdare och hårdare. River till lite med nageln. Sedan dras handen ut
ur pojkbyxan. Kantorn för den mot sin mun, stoppar in pekfingret och suger lite
på det, fram och tillbaka. Sätter det sedan mot läpparna i hyssjande rörelse,
som upprepas. Pojken går rakt in i tystnaden och rädslan för att bli upptäckt
av omvärlden. Skammen över att vara en sådan som ska behandlas så här, sluter
sig som ett lås över det rum där allt göms undan. Och pojken sjunker. Och sjunker.
Out of the deep